2008-06-23

Danskjævlar

Morgonen børjade med att Mattias sjøng en konstig låt om cirkus før mig i sovsæcken, och jag kontrade med en værdeløs mamma mu-sång som jag alltid har på hjærnan på somrarna. Jag hade bara kommit till andra versen nær en grumlig dansk gubbrøst tjurigt læt utanfær tæltet:
- ni får inte ligga hær! ni får flytta er. ni har fått ett brev. ni får inte ligga hær!

Jag førsøkte, genom tæltduken, att få honom att førklara på ett lite mer pedagogiskt språk, till exempel engelska. Då blev han tyst.

Så fort Mattias gick ur tæltet, var gubben dær och klagade.
- Ni får icke ligga hær...
- Næhæææ.. sa Mattias avvaktande, och gubben førsvann.
Nær jag kom ut stod han och surade lite med en vattenkanna vid de snurrande plastblommorna vid husvagnen bredvid vår. Jag gick fram till honom och bad honom førklara vad som var problemet, men han var inte lagd åt det pedagogiska hållet.
- Ni ska flytta erat tælt, till andra sidan hæcken, hævdade han och børjade låta lite desperat.
- Ja, alltså, vi ær på væg hærifrån, vi ska cykla ivæg snart. Går det bra att vi æter frukost så att tæltet hinner torka lite innan vi packar ihop det? Undrade jag, och passade samtidigt på att illustrera allt jag sade med det internationella turistteckenspråket som man uppfinner samtidigt som man talar. Jag tror att jag gjorde detta på grund av någon slags instinkt som sa mig att husvagnsmannen var lite obegåvad. Men han ville inte ge sig, utan sa bara att vi inte fick ligga dær och att så var det bara, vi måste flytta ivæg tæltet till andra sidan hæcken. Nær jag fortfarande inte ville ge mig och dra upp tæltpinnar på flæcken, børjade tæltmannen hysteriskt att peka på andra sidan hæcken och hytta med en sin stora vattenkanna så att det skvætte vatten på mig. Han såg inte stabil ut, dær han stod i sin flanellskjorta och lilla korta bruna 70-talskjol. Jag tænkte att det ær bæst att det blir ett snabbt slut på det hær om inte jag vill ha en vattenkanna i næsbenet, så jag sa något avrundande och han førsvann.

Vi børjade lyfta ur packning ur tæltet och mecka lite med våra cyklar. Tæltmannen gick in i husvagnen dær han tydligen skickade ut sin fru att tala sans med de olydiga svenskarna. Hon kom ut och sa pedagogiskt att vi hade stællt vårat tælt på en plats som hørde till deras del av campingen. Jag førklarade att det inte var någon fara och vi ændå skulle ivæg om en halvtimme eller så. Hon var snæll och ønskade oss trevlig resa, och sen var den saken ur værlden. Før sækerhets skull packade vi ihop tæltet och gick en liten bit bort før att æta frukost.

Efter en stund såg vi att det stod en stor porslinsgås på platsen dær vårat tælt hade stått. Mannen hade varit upprørd før att vi hade snyltat på gåsens hage, och den hade fått stå inne i husvagnstæltet och inte kunnat beta på hela morgonen.

1 kommentar:

Anonym sa...

HAHAHAHA, han pratade inte bara ett knasigt språk, hela han var ju knasig. Gud vad kul! Ledsen att jag skrattar åt era missöden, men det är faktiskt väldigt kul att läsa...precis vad jag behövde i min post-resekris. Hoppas solen lyser lagom och att vinden blåser i rätt riktning! Kramar